nhjjklконференцій
«Про підсумки розвитку освіти у Млинівському районі в
2010 - 2011
навчальному році та завдання на 2011 - 2012 навчальний
рік»
Доповідь начальника відділу освіти Млинівської райдержадміністрації Фехи Валерія
Степановича
Упродовж
2010-2011 навчального року відділом
освіти райдержадміністрації вжито ряд заходів для забезпечення функціонування галузі освіти району, метою яких є створення
умов для рівного доступу мешканців регіону до якісної освіти, на продовження
реалізації Указів Президента України
,,Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування розвитку освіти в
Україні” та ,,Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні”,
основних положень Національної доктрини розвитку освіти, програми діяльності
Кабінету Міністрів України, виконання прийнятих
розпорядженнями голови районної державної адміністрації i затверджених ceciєю районної ради цільових програм, рекомендованих на
державному piвні, а також ухвали районної серпневої педагогічної конференції 2010
року.
Збільшення показника охоплення дітей дошкільною
освітою
Вирішення проблем дошкільної освіти є пріоритетним напрямком у державі загалом і в районі
зокрема. Стан справ свідчить про те, що за сім років, починаючи з 1995 року і
до часу введення у дію Закону України „Про дошкільну освіту”, ми втратили 12
дошкільних навчальних закладів. Будівлі
дошкільних навчальних закладів було продано, зруйновано, передано в інші
відомства. Як наслідок – на Млинівщині
на початку 2002 року діяло 8 дошкільних закладів.
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
оголосило в 2011-2012
навчальному році Всеукраїнську акцію «Дай руку, першокласнику!», метою
проведення якої є звернення уваги місцевих органів виконавчої влади та органів
місцевого самоврядування на вдосконалення та створення сприятливих умов
навчання учнів 1 класу.
У період навчання дитини у першому класі важливе
значення має успішність адаптаційного періоду. Особливої уваги потребує
організація харчування, облаштування кімнат для денного сну в групах
продовженого дня, відокремлених санвузлів та гардеробів для 6-річок. Важливо
для ефективного проведення Всеукраїнської акції залучати спонсорів та
меценатів, як це зробили в Млинівській гуманітарній гімназії, де при допомозі
колишнього учня приватного підприємця Олександра Стельмащука придбано нові
антисколіозні меблі для першокласників.
Відділом освіти вжито ряд заходів щодо впорядкування
мережі загальноосвітніх навчальних закладів та створення відповідних умов для
дітей щодо здобуття якісної загальної середньої освіти. Мережа загальноосвітніх навчальних закладів району, в основному, є
оптимальною та задовольняє потреби жителів регіону.
У 2010 – 2011
навчальному році забезпечено функціонування 32 загальноосвітніх навчальних
закладів, де навчався 4801 учень. В Млинівському районі функціонує 17
загальноосвітніх шкіл І-ІІІ ступенів, 13 - І-ІІ ступенів, 18 філій шкіл вищих
ступенів, два заклади нового типу: гуманітарна гімназія та навчально-виховний
комплекс. В них у 2010-2011 навчальному році навчалось 4801 учень. Це на 192 учні менше у порівнянні з попереднім навчальним роком. Причиною зменшення учнів у
закладах є демографічна ситуація у державі загалом та в районі зокрема.
родовжує зменшуватися
середня наповнюваність класів. Так,
на початок 2009 - 2010 навчального року цей показник складав 13,24 учня, на початок 2010 - 2011 навчального року – 13,24 учня при середньообласному показнику 17,7 та 17,5 учня; у сільській
місцевості – 12,67 та 12,19 учня відповідно
(відповідний показник по області - 14,9 та 14,7 учня. З порушенням вимог чинного законодавства про
освіту, Положення про індивідуальне навчання продовжують функціонувати
класи-комплекти у складі двох, трьох і навіть чотирьох класів.
По кількості класів-комплектів у складі двох
класів (13 відсотків) Млинівський район займає непочесне друге місце після Острозького
(24 відсотки).
Забезпечено поступовий перехід у старшій школі
(10 – 11 класи) на профільне вивчення базових дисциплін. Введення профільного навчання – це забезпечення
можливостей для рівного доступу учнівської молоді до здобуття загальноосвітньої
профільної та початкової допрофільної підготовки.
Профільним навчанням охоплено 753 учнів 10-11 класів,
зокрема суспільно-гуманітарний напрям – 113, природничо-математичний – 238,
технологічний – 264, спортивний – 15, філологічний – 109, універсальний профіль
– 14 учнів.
В районі працює два заклади нового типу: Млинівська
гуманітарна гімназія (філолого правовий напрямок) та Острожецький
навчально-виховний комплекс (фізико-математичний напрямок та філологічний).
Крім того в Млинівській ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 поглиблено вивчається
математика, в Млинівській ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 – хімія та біологія, в
Новоселівській ЗОШ І-ІІІ ступенів проводиться поглиблене вивчення тракторної
справи з отриманням кваліфікації «тракторист категорії «А», в Міжшкільному
навчально-виробничому комбінаті учні мають можливість отримали робітничі
професії «Оператор комп’ютерного набору» та «Водій автотранспортних
засобів категорії «С».
Комбінат
надає професійну підготовку для старшокласників Млинівських загальноосвітніх шкіл
І-ІІІ ступенів №1, №3, Берегівської, Малодорогостаївської, Підгаєцької, Пугачівської
та Ярославицької ЗОШ І-ІІІ ступенів (всього 200 учнів). У 2011 році 30
випускників отримали свідоцтво про присвоєння кваліфікації «оператор
комп’ютерного набору» та 37 –
посвідчення водія автотранспортних засобів категорії «С». 42 учні 11-х класів
здійснювали допрофесійну підготовку. В майбутньому є сенс у розширення мережі
послуг, які надає комбінат через відкриття нових спеціальностей.
У
Новоселівській ЗОШ І-ІІІ ступенів забезпечують професійну підготовку за
спеціальністю «тракторист-машиніст категорії «А». У 2010-2011 навчальному році
підготовку за даним напрямом проходило 28 учнів 10-11 класів навчального
закладу, 19 одинадцятикласників – отримали свідоцтво про
присвоєння робітничої професії.
Упровадженню
профільного навчання сприяють освітні округи. Нині в районі діє 7 освітніх
округів. Визначено базові (опорні) навчальні заклади. Структурується
управлінська та методична робота округів.
Проблемою
профільного навчання є забезпечення програмами, підручниками з профільних
предметів, особливо електронними навчально-методичними комплексами.
Не забезпечено змістову складову профільного навчання
(навчально-методичні комплекси з предметів, спецкурсів, обладнання для
проведення лабораторних робіт, фізичного практикуму тощо.).
Не вистачає вчителів, здатних забезпечити профільний
рівень навчання, оскільки педагогічні вищі навчальні заклади не готують
фахівців для навчання низки профільних спецкурсів.
Для прийняття виваженого рішення про вибір того чи іншого профілю
навчання на рівні навчального закладу потрібно завчасно здійснити заходи з
допрофільної підготовки:
-
проаналізувати можливості загальноосвітнього
навчального закладу на предмет реалізації того чи іншого профілю навчання;
-
здійснити діагностику професійних нахилів учнів 8-9
кл., визначити регіональні можливості
професійної діяльності з урахуванням особливостей місцевого ринку праці;
урахувати
уподобання учнів та їх батьків.
На Всеукраїнських олімпіадах наш район достойно
представили четверо учасників, з них двоє стали переможцями: учень 11 класу
Млинівської гуманітарної гімназії Адамчук Олег (вчитель Адамчук Валерій
Євстафійович) зайняв І місце на олімпіаді з трудового навчання, учениця 11
класу Млинівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 Вихровська Юлія (вчитель Кучер Леся
Миколаївна) посіла ІІ місце на олімпіаді з основ правознавства.
Упродовж попереднього навчального року учні району,
які були переможцями і призерами ІV етапу
Всеукраїнських олімпіад у 2009-2010 навчальному році отримували грошові
винагороди, а саме Вихровська Юлія з Млинівської ЗОШ І-ІІІ ст. № 1, отримувала
стипендію Президента України, Олійник Вікторія, учениця Млинівської ЗОШ І-ІІІ
ст. № 3 отримувала стипендію голови облдержадміністрації.
Розкрити свої таланти і здібності,
зробити перші кроки в науці дає можливість робота і навчання у Малій академії наук.
Говорячи про досягнення попереднього навчального року
хотілось би згадати, що учні навчальних закладів району під керівництвом своїх
педагогів ставали переможцями турнірів, конкурсів та змагань всеукраїнського та
обласного рівнів, серед яких обласні турніри з біології та географії, обласний
етап міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської
молоді ім. Т.Шевченка, обласне свято науки, техніки, винахідництва та
раціоналізаторства, обласний огляд-конкурс читців-декламаторів та юних поетів
«Живи, Кобзарю, в пам’яті людській», обласний огляд-конкурс української
естрадної пісні «Юна зірка», обласний конкурс екскурсоводів-краєзнавців,
чемпіонат України з водного туризму, змагання з різних видів спорту та багатьох
інших.
Відділ освіти значну увагу приділяє стимулюванню
здібних та обдарованих учнів та їх педагогів. Уже стало доброю традицією
відзначення головами райдержадміністрації та районної ради школярів району, які
є призерами та переможцями обласних та Всеукраїнських заходів. В цьому році
грошові премії від районної ради та
райдержадміністрації одержали 24 одинадцятикласники із 8 шкіл району, які були
вручені на святі Останнього дзвінка та випускному вечорі. 19 вчителів, що
підготували переможців та призерів ІІІ-ІV етапів Всеукраїнських олімпіад та конкурсу-захисту
робіт МАН в 2010/2010 навчальному році
отримували щомісячні надбавки до посадового окладу в розмірі 15-50%. Таку
надбавку вчителі одержують з 2004 року, їх перегляд проходить станом на 01
вересня. У 2011-2012 навчальному році таку надбавку отримуватимуть 18 вчителів.
Разом із тим
потребує зміцнення та модернізації матеріально-технічна база навчальних
кабінетів загальноосвітніх навчальних закладів, особливо з природничих
дисциплін, щодо забезпечення здібних та обдарованих дітей технічними засобами
навчання, сучасним обладнанням.
Вирішення цієї проблеми, а також проблеми забезпечення
загальноосвітніх навчальних закладів загалом сучасним обладнанням відділ освіти
вбачає через повноцінне функціонування освітніх округів.
Забезпечення підвезення до шкіл учнів
сільської місцевості, які проживають за межею пішохідної доступності
Реалізація
районної програми «Шкільний автобус» в 2003-2010 роках проходила за рахунок
бюджетних асигнувань на галузь «Освіта». На даний час в районі загальноосвітні
школи обслуговує 8 шкільних автобусів, які придбані за кошти :
- місцевого бюджету – 4 автобуси;
- державного бюджету – 2 автобуси;
- спонсорські кошти - 2, в тому числі 1 автобус (Млинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №1)
придбаний громадською організацією «Надія» с. Пекалів Млинівського району в
рамках проекту ЄС та ПРОООН «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду» за
фінансової підтримки Європейського союзу та програми розвитку ООН, Млинівської
райдержадміністрації та районної ради, Хорупанської сільської ради.
В минулому
навчальному році організовано підвіз для
983 (90%) учнів. Підвіз забезпечувався
громадським транспортом за рахунок укладання угод з перевізниками та шкільними
автобусами навчальних закладів. Організовано підвіз 16 педагогічних
працівників, що становить 8,3% від потреби.
Для повного забезпечення підвезенням школярів ще
потрібно 8 шкільних автобусів.
Проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингових досліджень якості освіти
ОРГАНІЗАЦІЯ
І ПРОВЕДЕННЯ
ЗНО
З метою належної підготовки до тестування у листопаді-грудні 2010 року в 7 освітніх округах району
проведено громадські слухання з питань формату проведення зовнішнього
незалежного оцінювання та особливостей вступної кампанії 2011 року, в яких
взяли участь 315 слухачів: педагоги,
батьки, учні 11 класів, представники сільських громад, випускники минулих
років. У навчальних закладах І-ІІІ
ступенів проведені класні години, просвітінформації з учнями 11 класів з питань
підготовки до реєстрації та проходження
зовнішнього оцінювання у 2011 році, відбулися батьківські збори. У всіх
навчальних закладах функціонують куточки «Зовнішнє незалежне оцінювання» з
постійними і змінними колонками, де розміщується оперативна інформація з
відповідних питань (нормативні документи МОНУ, відділу освіти,
інформаційні листи районного методичного кабінету, інформаційні плакати ЗНО,
оголошення тощо). Районним методичним
кабінетом проводилась робота з педагогічними кадрами району з питань підготовки
учнів до проходження ЗНО (інструктивно-методичні наради, консультації), поширювалась друкована продукція: інформаційні
плакати про ЗНО, інформаційні
бюлетені, оголошення, буклети, яка наявна
в загальноосвітніх навчальних закладах, а також наявні інформаційні
листи та прес-релізи, відомості про журнал «Вісник ТІМО», який є
спеціалізованим періодичним виданням, що висвітлює актуальні проблеми
запровадження у нашій державі зовнішнього незалежного оцінювання й моніторингу
якості освіти.
Пробне тестування
, яке було проведено на базі Млинівської ЗОШ №3
І-ІІІ ступенів (відповідальний за пункт тестування Яковець Сергій Миколайович)
пройшли 196 учасників, із них 2 квітня – 157 учасників, 9 квітня -131 учасник,
разом 289 тестувань. Зареєструвались для проходження основного ЗНО 349
випускників, із них цьогорічних 281, що становить 75 % (на 0,5% менше ніж минулого року).
Кількісний
та якісний склад педпрацівників
Якість освіти великою мірою залежить від педагогічних
кадрів, якими район в основному забезпечений. В 2010-2011 навчальному році в
районі працювало 803 педагогічних працівники, що на 9 педагогів менше, ніж в
минулому навчальному році. З них 707 (88%) мають повну вищу освіту (в
загальноосвітніх школах 93 %), 33 (4 %) – незакінчену вищу, 60 (8%) – середню
спеціальну (в загальноосвітніх школах – 4 %). В порівнянні з 20.09.2010
навчальним роком на 1 % зменшилась кількість педагогів з середньою спеціальною
освітою та збільшилась кількість з повною освітою.
Відсоток
працівників з повною вищою освітою був би вищим, якби педагоги дошкільних
закладів продовжували навчання у вищих навчальних закладах ІІІ-ІУ рівня акредитації. Для порівняння:
-
в
загальноосвітніх навчально-виховних закладах
району – 93% педагогів з повною
вищою освітою
-
в дошкільних
навчальних закладах – лише 54%, у
минулому навчальному році – 43 %.
Віковий склад педагогічних працівників
На початок 2010 - 2011 навчального року розподіл
педагогів загальноосвітніх навчальних закладів за стажем роботи становив:
до 3 років – 7 відсотків;
від 3 до 10 років – 19 відсотків;
від 10 до 20 років – 28 відсотків;
більше 20 років – 46 відсотків.
Упродовж останніх років зростає кількість працюючих
пенсіонерів: із 8 відсотків у 2005 році до 12 відсотків у 2010 році. Кількість
працівників пенсійного віку серед керівників навчальних закладів зросла з 16
відсотків у 2005 році до 26 відсотків у 2011 році (відповідний показник по
області складає 27,6 відсотка).
У реалізації всіх завдань галузі освіти велику роль
відіграють заходи соціального захисту та матеріального стимулювання
педагогічних працівників. Відрядно відзначити, що завдяки спільній діяльності і розумінню
вирішення даних питань з боку районної державної адміністрації, районної ради
нам вдалося домогтися виконання законодавчо передбачених виплат для освітян –
це грошова винагорода, матеріальна допомога на
оздоровлення та ряд додаткових виплат, зокрема, стимулюючого характеру,
щомісячні надбавки до посадового окладу
до 50% керівникам навчальних закладів,
їх заступникам, окремим категоріям педагогічних працівників.
|