ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 26 червня 2013 р. № 444
|
ПОРЯДОК
здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях
1. Цей Порядок визначає механізм організації навчання населення діям у
надзвичайних ситуаціях (далі - навчання населення), його структуру, види
та форми.
2. Навчання населення здійснюється:
за місцем роботи - працюючого населення;
за місцем навчання - дітей дошкільного віку, учнів та студентів;
за місцем проживання - непрацюючого населення.
3. Організація навчання населення покладається:
працюючого та непрацюючого - на ДСНС, Раду міністрів Автономної
Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого
самоврядування;
дітей дошкільного віку, учнів та студентів - на МОН.
4. Навчально-методичне забезпечення навчання населення здійснюється ДСНС разом з МОН.
5. Навчання населення складається з:
навчання безпосередньо на підприємствах, в установах та організаціях;
навчання за межами підприємств, установ та організацій керівного складу і
фахівців з питань цивільного захисту та пожежної безпеки;
практичної підготовки під час проведення спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту;
навчання під час здобуття відповідного освітнього рівня у навчальних закладах системи освіти;
самостійного вивчення інформації про дії в умовах надзвичайних ситуацій.
6. Навчання працюючого населення здійснюється безпосередньо на
підприємстві, в установі та організації згідно з програмами підготовки
працівників до дій у надзвичайних ситуаціях, а також під час проведення
спеціальних об’єктових навчань і тренувань з питань цивільного захисту.
7. Програми підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях
розробляються і затверджуються підприємствами, установами, організаціями
на підставі програм та організаційно-методичних вказівок з підготовки
населення до дій у надзвичайних ситуаціях, що розробляються і
затверджуються ДСНС, Радою міністрів Автономної Республіки Крим,
місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.
Програми навчання з питань пожежної безпеки погоджуються із ДСНС.
8. Програми підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях поділяються на:
загальної підготовки працівників підприємств, установ та організацій;
спеціальної підготовки працівників, що входять до складу спеціалізованих служб і формувань цивільного захисту;
додаткової підготовки з техногенної безпеки працівників об’єктів підвищеної небезпеки;
пожежно-технічного мінімуму для працівників, зайнятих на роботах з підвищеною пожежною небезпекою;
прискореної підготовки працівників до дій в особливий період.
9. Підготовка працівників до дій у надзвичайних ситуаціях передбачає:
за програмою загальної підготовки працівників підприємств, установ та
організацій - вивчення інформації, що міститься у планах реагування на
надзвичайні ситуації, про дії в умовах загрози і виникнення надзвичайної
ситуації, а також оволодіння навичками надання першої допомоги
потерпілим, користування засобами індивідуального і колективного
захисту;
за програмою спеціальної підготовки працівників, що входять до складу
спеціалізованих служб і формувань цивільного захисту, - ознайомлення з
обов’язками, навичками користування та матеріальною частиною техніки,
приладів і табельного майна таких служб і формувань, засобами захисту,
вивчення порядку приведення їх у готовність, проведення рятувальних та
інших невідкладних робіт;
за програмою додаткової підготовки з техногенної безпеки працівників
об’єктів підвищеної небезпеки - поглиблення знань з питань техногенної
безпеки, джерел небезпеки, що за певних обставин можуть спричинити
виникнення надзвичайної ситуації на об’єкті підвищеної небезпеки, та
небезпечних речовин, що виготовляються, переробляються, зберігаються чи
транспортуються на його території;
за програмою пожежно-технічного мінімуму для працівників, зайнятих на
роботах з підвищеною пожежною небезпекою, - підвищення рівня загальних
пожежно-технічних знань, вивчення правил пожежної безпеки з урахуванням
особливостей виробництва, ознайомлення з протипожежними заходами та
діями у разі виникнення пожежі, оволодіння навичками використання
наявних засобів пожежогасіння;
за програмою прискореної підготовки працівників до дій в особливий
період - навчання способам захисту від наслідків надзвичайних ситуацій,
спричинених застосуванням засобів ураження в особливий період, що
здійснюється підприємствами, установами та організаціями, які
продовжують роботу у воєнний час, і розпочинається одночасно з уведенням
в дію планів цивільного захисту на особливий період.
10. Навчання працівників на підприємстві, в установі та організації здійснюється шляхом:
курсового навчання, що передбачає формування навчальних груп і
здійснюється в навчальних класах або на об’єктах навчально-виробничої
бази підприємства, установи та організації;
індивідуального навчання, що передбачає вивчення теоретичного матеріалу
самостійно та у формі консультацій з керівниками навчальних груп або
іншими особами.
Навчальні групи комплектуються переважно з працівників, що входять до
складу спеціалізованих служб і формувань цивільного захисту.
На підприємствах, в установах та організаціях із чисельністю працівників
50 і менше осіб навчання може здійснюватися шляхом проведення
інструктажів за програмою загальної підготовки працівників, які
проводяться особами з питань цивільного захисту, призначеними в межах
штатної чисельності суб’єкта господарювання.
11. У разі прийняття на роботу особа за місцем роботи проходить
інструктаж з питань цивільного захисту, пожежної безпеки та дій у
надзвичайних ситуаціях.
Особи, яких приймають на роботу, пов’язану з підвищеною пожежною
небезпекою, повинні попередньо пройти спеціальне навчання (за програмою
пожежно-технічного мінімуму). Працівники, зайняті на роботах з
підвищеною пожежною небезпекою, проходять один раз на рік перевірку
знань відповідних нормативних актів з пожежної безпеки, а посадові особи
до початку виконання своїх обов’язків і періодично (один раз на три
роки) - навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки.
Інструктаж та перевірка знань проводяться у порядку, визначеному
підприємством, установою та організацією на основі вимог
нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту.
12. З метою належної організації навчального процесу, забезпечення
послідовності теоретичного і практичного навчання на підприємствах, в
установах та організаціях розробляються і ведуться планувальні, облікові
та звітні документи.
13. Для отримання працівниками відомостей про конкретні дії у
надзвичайних ситуаціях на підприємстві, в установі та організації
обладнується з урахуванням особливостей виробничої діяльності
інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту, що є
частиною приміщення загального користування, у якій тематично
оформляються стенди, розміщуються схеми, навчальні посібники і зразки,
передбачені програмами підготовки працівників до дій у надзвичайних
ситуаціях.
Тематичне наповнення інформаційно-довідкового куточка визначається з
урахуванням заходів, передбачених планом реагування на надзвичайні
ситуації, та містить інформацію про наявні можливості та ресурси
підприємства, установи, організації з протидії небезпечним факторам, що
ймовірні для місця їх розташування.
14. Особи, що залучаються підприємствами, установами та організаціями (в
тому числі на умовах договору) до проведення інструктажів, навчання і
перевірки знань з питань цивільного захисту, пожежної та техногенної
безпеки, зобов’язані пройти спеціальну підготовку на територіальних
курсах, у навчально-методичних центрах цивільного захисту та безпеки
життєдіяльності відповідно до вимог типового положення про них.
15. Навчання керівного складу підприємств, установ та організацій і
фахівців, діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів
з питань цивільного захисту, здійснюється в установленому
законодавством порядку.
16. Навчання посадових осіб підприємств, установ та організацій, які до
початку виконання своїх обов’язків і періодично (один раз на три роки)
зобов’язані проходити навчання з питань пожежної безпеки, здійснюється
на територіальних курсах, у навчально-методичних центрах цивільного
захисту та безпеки життєдіяльності або на інших підприємствах, в
установах та організаціях, що мають затверджені програми навчання з
питань пожежної безпеки.
Порядок затвердження таких програм, організації та контролю їх виконання визначається Міноборони.
17. Спеціальні об’єктові навчання і тренування з питань цивільного захисту проводяться у порядку, затвердженому Міноборони.
Графіки проведення таких навчань і тренувань затверджуються щороку
керівниками підприємств, установ та організацій і узгоджуються з
місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування
та територіальними органами ДСНС.
18. Навчання працюючого населення здійснюється у робочий час за рахунок коштів підприємств, установ та організацій.
19. Організація навчання дітей дошкільного віку, учнів та студентів
здійснюється МОН згідно із затвердженими ним і погодженими з ДСНС
навчальними програмами з вивчення заходів безпеки, способів захисту від
впливу небезпечних факторів, викликаних надзвичайними ситуаціями,
надання домедичної допомоги.
20. Підготовка студентів вищих навчальних закладів до дій у надзвичайних
ситуаціях здійснюється за нормативними навчальними дисциплінами
"Безпека життєдіяльності” та "Цивільний захист”, які відповідно
передбачають:
формування у студентів, що навчаються за освітньо-кваліфікаційним рівнем
бакалавра, знань, умінь та навичок щодо забезпечення необхідного рівня
безпеки у надзвичайних ситуаціях відповідно до майбутнього профілю
роботи, галузевих норм і правил;
формування у студентів, що навчаються за освітньо-кваліфікаційним рівнем
спеціаліста або магістра, умінь з превентивного і аварійного планування
та управління заходами цивільного захисту.
У вищих навчальних закладах з метою відпрацювання дій у разі виникнення
надзвичайних ситуацій з учасниками навчально-виховного процесу
проводяться щороку об’єктові тренування з питань цивільного захисту.
21. Підготовка учнів загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних
закладів до дій у надзвичайних ситуаціях, що передбачає здобуття знань і
вмінь з питань особистої безпеки в умовах загрози та виникнення
надзвичайної ситуації, користування засобами захисту від її наслідків,
вивчення правил пожежної безпеки та основ цивільного захисту,
здійснюється в рамках вивчення предметів "Основи здоров’я” та "Захист
Вітчизни”.
Практичне закріплення теоретичного матеріалу здійснюється шляхом щорічного проведення Дня цивільного захисту.
22. Навчально-виховна робота з дітьми дошкільного віку проводиться
згідно з вимогами базового компонента дошкільної освіти і спрямовується
на формування достатнього та необхідного рівня знань і умінь дитини для
безпечного перебування в навколишньому середовищі, елементарних норм
поведінки у надзвичайних ситуаціях і запобігання пожежам від дитячих
пустощів з вогнем.
Для поліпшення якості навчально-виховної роботи з дітьми з питань
особистої безпеки, захисту життя та норм поведінки у надзвичайних
ситуаціях у дошкільних навчальних закладах проводиться щороку Тиждень
безпеки дитини.
23. З метою координації науково-методичної діяльності, узагальнення і
поширення ефективних форм і методів організації навчально-виховного
процесу з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту
визначаються:
МОН - базові за галуззю знань кафедри з безпеки життєдіяльності у вищих навчальних закладах;
місцевими органами управління освіти - територіальні базові (опорні) загальноосвітні та дошкільні навчальні заклади.
24. Позашкільна освітня робота з питань формування культури безпеки
життєдіяльності серед дітей та молоді, формування здорового способу
життя, оволодіння ними навичками самозахисту і рятування проводиться у
позашкільних закладах, а також шляхом організації шкільних, районних
(міських), обласних та всеукраїнських змагань з безпеки життєдіяльності.
25. МОН здійснює контроль і бере участь у моніторингу якості підготовки у
навчальних закладах дітей дошкільного віку, учнів та студентів з питань
навчання діям у надзвичайних ситуаціях.
26. Навчання дітей дошкільного віку, учнів та студентів здійснюється під
час навчально-виховного процесу за рахунок коштів, передбачених для
фінансування навчальних закладів.
27. Навчання непрацюючого населення діям у надзвичайних ситуаціях
здійснюється шляхом проведення інформаційно-просвітницької роботи за
місцем проживання та самостійного вивчення загальної програми навчання
населення діям у надзвичайних ситуаціях та інших інформаційно-довідкових
матеріалів з питань цивільного захисту, правил пожежної безпеки у
побуті та громадських місцях.
28. Інформаційно-просвітницька робота з питань поведінки в умовах
надзвичайних ситуацій організовується місцевими органами виконавчої
влади та органами місцевого самоврядування, в тому числі через утворені
при них консультаційні пункти, та передбачає:
інформування населення про методи реагування у разі виникнення надзвичайних ситуацій;
створення в консультаційних пунктах умов для оволодіння громадянами
навичками користування найбільш поширеними засобами захисту і надання
першої само- та взаємодопомоги.
29. Для задоволення потреби у самостійному вивченні загальної програми
навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях місцеві органи
виконавчої влади та органи місцевого самоврядування за методичного
супроводження територіальних курсів, навчально-методичних центрів
цивільного захисту та безпеки життєдіяльності видають навчальні,
навчально-наочні посібники, брошури, розповсюджують інформаційні
матеріали, буклети тощо.
Інформаційно-просвітницька робота з населенням щодо правил поведінки в
умовах надзвичайних ситуацій проводиться шляхом запровадження постійних
рубрик у засобах масової інформації, зокрема друкованих, а також за
допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, аудіовізуальних та
інтерактивних засобів та соціальної реклами.
Непрацююче населення має право отримувати від органів державної влади та
органів місцевого самоврядування відомості про надзвичайні ситуації, у
зоні яких або у зоні можливого ураження від яких може опинитися місце
проживання непрацюючих громадян, а також про способи захисту від впливу
небезпечних факторів, викликаних такими ситуаціями.
30. Пропаганда знань серед населення щодо власної та колективної безпеки
у разі виникнення надзвичайної ситуації здійснюється за сприяння
громадських організацій. |